Drogi użytkowniku,

Potrzebujemy Twojej świadomej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Wymaga tego od nas Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO) wchodzące w życie już 25 maja 2018 roku. Dzięki wprowadzonym zmianom będziemy jeszcze lepiej chronili Twoje dane osobowe! Poniżej wszystkie niezbędne informacje.

Administratorem danych jest Instytut Gospodarki Rolnej z siedzibą w Warszawie przy ulicy Kolejowej 45/119, 01-210 (KRS: 0000500475)
PODMIOTY, KTÓRYM POWIERZONO PRZETWARZANIE
Zaufani partnerzy – tutaj lista

Wyrażam zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies. Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych i innych parametrów zapisywanych w plikach cookies, pozostawianych w trakcie przeglądania stron i serwisów internetowych, w celach analitycznych oraz w celach marketingowych (łącznie z profilowaniem) przez Instytut Gospodarki Rolnej i jej zaufanych partnerów.
Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie art. 6 RODO, a jego cele to:
1. Tworzenie statystyk i dopasowanie treści stron do preferencji Użytkownika
2. Marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
3. Wykrywanie botów i nadużyć
4. Świadczenie usług drogą elektroniczną

PODSTAWY PRAWNE:

1. Świadczenie usług drogą elektroniczną – brak możliwości świadczenia usługi bez niezbędnych danych
2. Marketing, w tym profilowanie i cele analityczne – zgoda Użytkownika
3. Pozostałe – uzasadniony prawnie interes administratora danych
Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne a podstawą ich przetwarzania jest moja zgoda. Odbiorcami danych są Google Analytics, Google Ads, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Freshmail agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Moje dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat do czasu wykorzystania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej lub do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

Jestem świadomy swoich praw:

1. Mam prawo do wycofania się z tej zgody w dowolnym terminie, a moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu jej odwołania.
2. Mam prawo dostępu do moich danych osobowych
3. Mam prawo skorygowania niepoprawnych danych
4. Mam prawo do usunięcia informacji
5. Mam prawo do ograniczenia przetwarzania danych
6. Mam prawo do wniesienia skargi do organu nadzorującego, tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
7. Mam prawo do przenoszenia danych


Dane są wykorzystywane do profilowania marketingu za pomocą narzędzi Google Analytics, Facebook. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania – prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki.
Brak wyrażenia zgody uniemożliwi lub ograniczy dostęp do usług instytutu, może też wpłynąć na niektóre funkcjonalności strony.
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności”

Swoją wcześniej wydana zgode możesz cofnąć klikając przycisk u dołu strony "Cofnij zgodę"

Rynek produktów mlecznych

 

Sytuacja na rynkach światowych

W roku 2018 według FAO na świecie wyprodukowano około 843 mln ton mleka, co stanowi wzrost względem roku 2017 o 2,2%. Główny wpływ na zmiany trendów miał rozwój produkcji w Indiach, Unii Europejskiej, Pakistanie, USA oraz Argentynie przy jednoczesnych spadkach w na rynku Chińskim i na Ukrainie. Zwiększona wydajność w europejskich i amerykańskich gospodarstwach, modernizacja systemów produkcyjnych w Turcji, przebudowa stad w Argentynie czy zmniejszone marże producentów z Ukrainy były głównymi czynnikami determinującymi zmiany.

Światowy eksport zwiększył się o 2,9% względem roku 2017. Najwyższy wzrost odnotowały rynki odtłuszczonego mleka w proszku (+8,6%), masła (+7,5%), mleko pełne w proszku (+1,7%) i sera (+0,8%). Szczególny wpływ na wzrosty miały zapasy SMP zgromadzone w Unii Europejskiej, USA i Indiach.

Do największych producentów na świecie niezmiennie zalicza się Unię Europejską, Indie, USA, Chiny, Rosję, Brazylię czy Nową Zelandię.

Jak wynika z danych IFCN światowy rynek produktów mlecznych zdominowany jest przez grupę 20 największych graczy, którzy skupiają w swoich rękach 25,4% produkcji i przetwórstwa. O ile w roku 2015 zbiór ten odpowiadał za produkcję rzędu 200 mln ton, o tyle już 2 lata później wskaźnik wzrósł do 211 mln ton produktów mlecznych. Lider rankingu, firma Dairy Farmers of America z wynikiem ponad 29 mln ton odpowiada za 3,5% globalnej produkcji.

źródło: IFCN

 

Polski rynek mleka

Sytuacja na rynku światowym wpłynęła pozytywnie na krajowy rynek mleczarski. Polska w roku 2018 zanotowała rekordowe wskaźniki eksportu w sektorze, sprzedając towary za 2,24 mld EUR przy dynamice wzrostu r/r na poziomie 3%. Względnie bez zmian kształtowały się wskaźniki importu, które w roku 2018 oscylowały wokół kwoty 1 mld EUR, co przełożyło się na dodatnie saldo handlu zagranicznego w wysokości około 1,25 mld EUR. Jest to najwyższe saldo jakie rodzimy rynek mleczarski notował od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Ubiegłoroczne wyniki porównywalne są tylko z rekordowymi ówcześnie latami 2014 i 2008, zdecydowanie przewyższając jednak tamtejsze wskaźniki eksportowe.

Branża mleczarska w Polsce w zasadzie kontrolowana jest przez przedsiębiorstwa i spółdzielnie oparte w 100% na rodzimym kapitale. Najsilniejszymi graczami na krajowym rynku są spółdzielnie Mlekovita i Mlekpol oraz Polmlek. Pozostawiają one w tyle zagranicznych hegemonów formatu takich firm Danone. Arla czy dr Oettker.

Sama tylko Mlekovita przerabia dziennie niemal 8 mln litrów mleka pochodzącego od 15 tys. dostawców krajowych. Spółdzielnia posiada także ponad 15 linii produkcyjnych, ponad 30 centrów dystrybucyjnych i zagospodarowuje w ten sposób około 20%  rodzimej produkcji. Mlekpol skupuje mleko od 14 tysięcy dostawców. Spółdzielnia zagospodarowuje około 15% krajowego rynku.

Największym odbiorcą produktów mleczarskich z Polski w 2018 roku była Unia Europejska. Do krajów Wspólnoty trafiło w ubiegłym roku aż 78,3% eksportu, co stanowi wzrost 0,9% w stosunku od analogicznego okresu w  roku poprzednim. Zdecydowanie największym importerem rodzimych produktów mleczarskich były Niemcy (22%, czyli 494 mln EUR), Czechy i Holandia (po 8%, czyli po około 185 mln EUR), Słowacja, Rumunia i Litwa (po 4%).

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

 

Kategorie produktowe

Mimo problemów unijnego rynku masła i tłuszczów mlecznych, polska produkcja i eksport notują zadowalającą dynamikę. Kłopoty państw wspólnotowych wynikają z wyhamowania produkcji i jednoczesnym ograniczeniu eksportu spowodowanym zwiększeniem popytu na rynku wewnętrznym. Przełożyło się to na ogólny spadek eksportu masła i tłuszczów mlecznych w krajach UE o aż 8%. Polska natomiast wyeksportowała o ponad 9% masła i tłuszczów mlecznych więcej niż w roku 2017. Wartość sprzedaży wyniosła 315 mln EUR i była dwukrotnie wyższa niż w roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. W ubiegłym roku nasz kraj wyprodukował także rekordową ilość masła i tłuszczów mlecznych – 221 tys. ton.

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

Według danych FAO Polska zajmowała 10 pozycję wśród państw świata w handlu odtłuszczonego mleka w proszku, notując 3% udział w zaspokojeniu potrzeb rynku globalnego. Jesteśmy także 6 eksporterem OMP w Unii Europejskiej z 11% udziałem w wywozie ze wspólnoty. W roku 2018 wyprodukowaliśmy 164 tys. ton OMP. Głównymi odbiorcami rodzimego odtłuszczonego mleka w proszku są jednak kraje pozaunijne.

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

Polska jest także 6 producentem serów na świecie, ustępując tylko Stanom Zjednoczonym, Niemcom, Francji, Włochom i Holandii. W roku 2018 Polska na eksporcie produktów serowarskich zarobiła ponad 3,3 mld zł, co stanowi 5% wzrost względem roku 2017. Sery i twarogi to łącznie aż 35% eksportu produktów mlecznych z Polski.

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

Polska zajmuje czwarte miejsce we Wspólnocie w produkcji realizowane w sektorze fermentowanych napojów mlecznych. W ubiegłym roku wyeksportowano przeszło 105 tys. ton jogurtów i napojów fermentowanych. Wolumen eksportu zwiększył się tu o 6%, osiągając wartość 128,5 mln EUR.

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

Jedyną grupą asortymentową sektora produktów mleczarskich była serwatka. Wolumen eksportu skurczył się o 0,2%, co przełożyło się na 17% spadek wpływów z tytułu sprzedaży. W roku 2018 wyeksportowaliśmy jednak 218 tys. ton serwatki o wartości 181 mln EUR.

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

źródło: Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

Kontakt
+48 (22) 299 70 35
biuro@instytutrolny.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.
2017 © Instytut Gospodarki Rolnej