W 2016 roku blisko milion osób nawiązało współpracę z firmami zajmującymi się sprzedażą bezpośrednią produktów prosto od rolnika. Od 1 stycznia 2017 roku w Polsce obowiązuje ustawa dotycząca sprzedaży bezpośredniej produktów nieprzetworzonych i przetworzonych przez rolników.

 

Jakie korzyści dla rolników płyną z wprowadzenia tej ustawy? Jak należy prowadzić sprzedaż bezpośrednią? O tym w programie Ekonomia Raport dostępnym TUTAJ.

 

- Wzrost sprzedaży [bezpośredniej - przyp.red.] jest zauważalny, choć ta ustawa, mówiąc zupełnie kolokwialnie, nie zaskoczyła jeszcze tak, jak mogłoby tego chcieć Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi – wyjaśnia na antenie TV Republika Jacek Podgórski.

 

- Tak naprawdę zabrakło tego, co dla rolników jest kluczowe, czyli nakreślenia pewnej ścieżki, która pozwoliłaby im zarejestrować swoją działalność, która pomogłaby im w jakiś sposób wyjść z szarej strefy i rozpocząć tę sprzedaż bezpośrednią na pewnych legalnych warunkach – dodaje.

 

Gdy wysokość dochodu ze sprzedaży bezpośredniej nie przekroczy 20 tys. zł rocznie, wówczas producent jest zwolniony z przymusu płacenia podatku dochodowego. Po przekroczeniu tej kwoty koniecznym jest uiszczenie podatku ryczałtowego w wysokości 2 proc. przychodu.

 

- Pamiętajmy o tym, że jeżeli mówimy o sprzedaży bezpośredniej, nie mówimy o wielkiej produkcji przemysłowej, a o małych gospodarstwach rolnych, często rodzinnych, często rolnikach indywidualnych. Czyli mówimy o tej grupie, która nijako konstytucyjnie jest uprzywilejowana, bo właśnie na tej grupie ma się opierać kształtowanie polskiego ustroju rolnego – tłumaczy Podgórski.

 

telewizjarepublika.pl/EZ/Fot.: telewizjarepublika.pl

Ekoterroryzm coraz częściej pojawia się w debacie publicznej. Wywiad ze Szczepanem Wojcikiem

Prezes Instytutu Gospodarki Rolnej udzielił wywiadu dla portalu wmeritum.pl na temat zjawiska ekoterroryzmu, które...

Więcej...
133 mln euro na promocje produktów rolnych

Komisja Europejska w Rocznym Programie Prac na 2017 rok przeznaczy 133 mln euro na programy informacyjne i promocyjne...

Więcej...
Dlaczego Polska nie zdobywa rynku mleczarskiego w Azji – Analiza błędów

Podczas IV Forum Spółdzielczości Mleczarskiej mówiono dużo o możliwościach rynkowych...

Więcej...
Dyrektor IGR w Polskim Radiu 24 o sytuacji polskiego rolnictwa

Na antenie Polskiego Radia 24 o sytuacji w polskim rolnictwie oraz rywalizacji...

Więcej...

   

Kontakt z Instytutem

Zapraszamy do współpracy. DOŚWIADCZENIE, które poprowadzi Cię na każdym kroku.

 

+48 (22) 299 70 35

biuro@instytutrolny.pl

2016 © Instytut Gospodarki Rolnej