W 2016 roku blisko milion osób nawiązało współpracę z firmami zajmującymi się sprzedażą bezpośrednią produktów prosto od rolnika. Od 1 stycznia 2017 roku w Polsce obowiązuje ustawa dotycząca sprzedaży bezpośredniej produktów nieprzetworzonych i przetworzonych przez rolników.

 

Jakie korzyści dla rolników płyną z wprowadzenia tej ustawy? Jak należy prowadzić sprzedaż bezpośrednią? O tym w programie Ekonomia Raport dostępnym TUTAJ.

 

- Wzrost sprzedaży [bezpośredniej - przyp.red.] jest zauważalny, choć ta ustawa, mówiąc zupełnie kolokwialnie, nie zaskoczyła jeszcze tak, jak mogłoby tego chcieć Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi – wyjaśnia na antenie TV Republika Jacek Podgórski.

 

- Tak naprawdę zabrakło tego, co dla rolników jest kluczowe, czyli nakreślenia pewnej ścieżki, która pozwoliłaby im zarejestrować swoją działalność, która pomogłaby im w jakiś sposób wyjść z szarej strefy i rozpocząć tę sprzedaż bezpośrednią na pewnych legalnych warunkach – dodaje.

 

Gdy wysokość dochodu ze sprzedaży bezpośredniej nie przekroczy 20 tys. zł rocznie, wówczas producent jest zwolniony z przymusu płacenia podatku dochodowego. Po przekroczeniu tej kwoty koniecznym jest uiszczenie podatku ryczałtowego w wysokości 2 proc. przychodu.

 

- Pamiętajmy o tym, że jeżeli mówimy o sprzedaży bezpośredniej, nie mówimy o wielkiej produkcji przemysłowej, a o małych gospodarstwach rolnych, często rodzinnych, często rolnikach indywidualnych. Czyli mówimy o tej grupie, która nijako konstytucyjnie jest uprzywilejowana, bo właśnie na tej grupie ma się opierać kształtowanie polskiego ustroju rolnego – tłumaczy Podgórski.

 

telewizjarepublika.pl/EZ/Fot.: telewizjarepublika.pl

Ekoterroryzm coraz częściej pojawia się w debacie publicznej. Wywiad ze Szczepanem Wojcikiem

Prezes Instytutu Gospodarki Rolnej udzielił wywiadu dla portalu wmeritum.pl na temat zjawiska ekoterroryzmu, które rozprzestrzenia się na poszczególne gałęzie gospodarki, głównie na rolnictwo.

Więcej...
133 mln euro na promocje produktów rolnych

Komisja Europejska w Rocznym Programie Prac na 2017 rok przeznaczy 133 mln euro na programy informacyjne i promocyjne...

Więcej...
Dlaczego Polska nie zdobywa rynku mleczarskiego w Azji – Analiza błędów

Podczas IV Forum Spółdzielczości Mleczarskiej mówiono dużo o możliwościach rynkowych...

Więcej...
Dyrektor IGR w Polskim Radiu 24 o sytuacji polskiego rolnictwa

Na antenie Polskiego Radia 24 o sytuacji w polskim rolnictwie oraz rywalizacji...

Więcej...

   

Kontakt z Instytutem

Zapraszamy do współpracy. DOŚWIADCZENIE, które poprowadzi Cię na każdym kroku.

 

+48 (22) 299 70 35

biuro@instytutrolny.pl

22
2016 © Instytut Gospodarki Rolnej